En skola är inte bara en skola

Om vikten av en inspirerande skolmiljö…

ur Barbro Lindgrens (f. 1937) barndomsdagbok ”Jättehemligt” :

” … Det var inte i den här skolan, nej då gick vi i ett gammalt slott på andra sidan Judarnängen, för då var inte den här skolan färdig. Vilken härlig skola det var! Det var en park utanför, där det gick får och betade ibland. Och på vinden hade dom hittat en död gubbe en gång!”

”Men jag är bättre! Fast inte precis som vanligt, som dom andra tror. Jag har försökt förklara för magistern också, att jag kan bli lessen rätt som det är för såna där konstiga saker. För nya hus till exempel. Den här skolan blir jag lessen av, för den är för ny, allting blänker så hopplöst. Jag tycker om gamla och skruttiga saker, det blir jag glad av!”

Nu misstänker jag visserligen att den nya skolan fru Lindgren började i var betydligt vackrare än det nya som byggs idag. Det här måste varit på 1940/50-talet och då handlade ju arkitektur fortfarande ofta om proportioner som människor mår bra av, naturliga material, utsmyckningar, sköna former och hantverk – hus som går att underhålla och är hyfsat tidlösa. När jag citerar detta menar jag ju heller inte, och säkert inte Lindgren, att allt som är gammalt och skruttigt är bra. Det är bara det som en gång var vackert och som sedan blivit gammalt och skruttigt som fortfarande väcker glädje. Jag menar ju inte heller att det är bra att byggnader är skruttiga. Nej, underhållas ska det som underhållas kan. Det mesta som är byggt efter 1965 kan inte underhållas.

Jag har många åsikter om hus skolmiljöer ska vara, det påverkar elever och personal mer än vi tror. Kanske skriver jag mer om det en annan dag.

Östra Köpmansgatan

Östra Köpmansgatan

Karlskrona Högre Allmänna Läroverk, när det fortfarande var vackert både utanpå och inuti och besatt en viss värdighet och intellektuell nivå.

 

jamjo-kyrkskola-jpg

Jämjö kyrkskola. Kanske det var en byggnad lik den här Lindgren fick gå i. Jag erkänner att de två sidobyggnaderna inte är så inspirerande, men titta på den vackra porten! Varför ser inte alla skolportar ut sådär? Som en öppning till en grotta eller en katedral!

 

vallingbyskola1910

      Vällingbyskolan år 1910, Stockholm. Enkelt och vackert. Behagligt.

Rodebyskolan-800x378

Rödebyskolan. Vilket deprimerande byggnadskomplex, särskilt inuti. Den är faktiskt fruktansvärd.

Det här inlägget postades i Arkitektur, Fundering, Litteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

