Horace

Det verkar som om Horace Engdahl efter sin artikel i DN om vikten av tillgången på bibliotek samt om barndomen i Karlskrona, fick lite ”hemlängtan” och åkte hit, eftersom jag och en väninna idag satt vid bordet bredvid hans och åt vår middag… Eftersom vi båda älskar och arbetar med litteratur på ett eller annat sätt tyckte vi det gjorde vår dag lite speciell. Personligen anser jag att herr Engdahl skriver mycket bra och uttalar kloka tankar.

HÄR kan du läsa artikeln jag refererar till. Den påminner till viss del om sådant som herr Engdahl tog upp i sitt tal vid 50-årsjubileumet av Karlskrona stadsbiblioteks byggnad vid Stortorget (rent verksamhetsmässigt var det 103-årsjubileum) 2009 – det hus han talar så varmt om.

Samma år höll Horace Engdahl ett annat tal, ett ännu viktigare sådant, som jag tror de flesta svenskar tyvärr inte tog del av. Läs det HÄR.

 

IMG_6880

Ett av de viktigaste korten i plånboken… Figuren på kortet återfinns i den betongrelief som sitter vid stadsbibliotekets entré, kallad ”Kunskapens träd” av konstnären Edvin Öhrström, från 1959. Det är samme Öhrström som formgett den 37 meter höga pelare av glas som står vid Sergels torg i Stockholm (!). Av alla lånekort jag skaffat mig runt om i vårt land under årens lopp måste jag dessutom säga att detta är ett av de snyggare.

 

Det här inlägget postades i Allt möjligt, Händelse, Litteratur, Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

