Kopparstick

Jag har Landskapens röster – en antologi av Göran Palm i min hand och hittade där följande dikt om Karlskrona:

kopparstickMarinmuseum

 Femfingerdockorna på örlogsvarvet, Carlscrona mot södra sidan.

 

 

På ett ovanligt livligt kopparstick ser jag

”Carlscrona mot norra sidan 1785”. Till Saltö,

min barndoms ö, går ingen bro. Där betar bara får.

 

Havet är stilla och speglar den marina energin:

trots stiltjen vecklas vimplar och örlogsflaggor ut

i synbart smattrande kadenser, medan elva väderkvarnar

 

har sina vingar i exakt samma symmetriska position

och Fredrikskyrkan står i stram givakt inför Gud.

Molnen ser ut som röken från ett efterlängtat krig.

 

ur Bakgrunden

Tommy Olofsson

”Samtal med min skugga” 1982

Det här inlägget postades i Allt möjligt, Kulturarv, Litteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

