Gammal husdröm

SVT sänder för andra säsongen programmet ”Husdrömmar” där TV-profilen Pernilla Månsson-Colt och arkitekten Gert Wingårdh följer par som försöker förverkliga sina drömmars hus. Som den husnörd jag är kan jag tycka att det är intressant, trots att jag inte alltid är särskilt förtjust i vad de bygger eller hur de renoverar. Programmet handlar mycket om parens inbördes relationer, hur de förändras under byggets gång. Vissa går starkare ur det hela, andra går skilda vägar – inte bara på grund av själva byggprojektet utan också sådant som händer runtomkring. Så’nt är livet, men ärligt talat är det huset som är det mest intressanta.

Jag kan undra om programidén egentligen är lämplig för SVT. Visst kan man inspireras av andra och lära av andras misstag, men programmet känns tafatt på något sätt. Vare sig det byggnadstekniska eller det arkitektoniska tycker jag kommer fram på ett så professionellt sätt som kunde vara möjligt. Vad gäller relationerna och det vanliga livet som kommer emellan, som man säger sig vilja skildra, tycker jag nog att det inte hör hemma i SVT i den formen, för vad är poängen med den infallsvinkeln? 

Senaste avsnittet handlade äntligen om byggnadsvård (ett begrepp som jag dock tror inte nämndes en enda gång i programmet) och inget fjantigt nybygge (som ju de flesta av dagens nybyggen är enligt mig, just fjantiga).

Del 5 av 8. För sju år sedan köpte Jens och Therese ett gammalt 1800-talstorp utanför Kristianstad. Therese älskar att arbeta med gamla metoder och husdrömmen växer snart till en livsdröm. När Jens plötsligt måste åka till Afghanistan i ett halvår förändras allt. Men hotet visar sig finnas här hemma… 

Therese är stråtakläggare till yrket och det och andra hantverk praktiseras på huset. Hon förklarar också fint varför dessa byggnadsmetoder är att föredra framför andra. Resultatet blir riktigt bra!

Missade du programmet, se repriserna eller via internet.

http://www.svt.se/husdrommar/se-program/husdrommar-sasong-2-avsnitt-5?autostart=true

planschen2

Det här inlägget postades i Allt möjligt, Byggnadsvård, Ett hus, Tv/Radio/Film. Bokmärk permalänken.

Kommentera

