Härliga hembygd!

Sedan några veckor tillbaka bor jag inte längre i min vackra hemstad Karlskrona. Jag bor istället i en annan vacker, men något större och annorlunda stad, nämligen Uppsala. Rättså långt hemifrån. Här finns en annan historia, byggnader uppförda av andra syften, andra människor, annat utbud av nöje och kommers. Jag har bott här förut och jag är glad att vara tillbaka. Jag kommer dock att sakna ljuset från skärgården, att kunna nå havet söder om de stora öarna, att ha motvind i alla väderstreck i staun, att känna vingslagen av en alldeles unik del av Sveriges historia, att trampa på samma kuller- och gatstensbelagda gator och torg och titta upp mot samma fantastiska arkitektur som mina föräldrar, min mors förfäder och så många av kungliga svenska flottans käcka gossar, från olika delar av vårt land, gjort.

Det finns mycket som jag inte kommer att sakna. Tyvärr finns dess motsvarigheter också i Uppsala.

Jag har ju inte gjort några inlägg på flera månader, men min ambition är att på distans fortsätta skriva och verka för ett bättre och vackrare Karlskrona. Kanske det blir jämförelser med Uppsala, det är svårt att inte ta intryck, och inte minst att inte bry sig om andra städer också – vanskötseln av våra städer, samhällen och landsbygd är ett nationellt problem.

Tills jag nästa gång vandrar upp- och nerför Trossös backar, blickar ut över vattnet och njuter av alla lövskogar och ängar på fastlandet så får jag väl rabbla nedanstående text. Jag kan inte melodin – fy skäms. Jag tror dock att Sandgrenska Manskören ibland har den på sin repetoar på valborgsmässoafton – gå dit och lyssna nästa år, en 1900-talstradition värd att bevara!

                                              Blekingseka av Jan Abramsson, Sturkö

Sång till Bleking

(Text: George Ringvall)

Blid är din skönhet blomstrande Bleking,

dristiga dock ditt anletes drag.

Höjder du har och härliga dalar,

svallande havet sköljer din strand.

Vänast du är i vaknande våren,

då du av sippor sömmar din skrud.

Då i var dunge näktergal drillar,

skiftande skärgård skimrar i ljus.

Härliga hembygd här våra fäder

krafterna prövat, plantat och plöjt.

Timrat sig tjäll och vant sig att tämja

vindars och vågors väldiga makt.

Härliga hembygd!

Högt dig vi älska

vi som i Bleking bygga och bo.

Tjusande trolsk som nordiska tärnan

hägra du skall var hamna vi må.

Bokskog i Tromtö, Johannishus

Det här inlägget postades i Allt möjligt, Fundering, Kulturarv, Litteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

