Nämen, titta!

Jag höll på att bli påkörd av en cykel när jag gjorde tvärstopp för det jag såg i ögonvrån idag – entrédörren till Antons Bar & Matsal i gamla Siriuspalatset på Ronnebygatan har bytts ut! Inte till en ny version av den bruna aluminiumdörren som ersatts, inte till en i blank ljus metall eller till något underlig färgat plastöverdrag på aluminum. Nej, det har gjorts en ny port i trä, som ser ut att vara en kopia av den äldre dörren till entrén till vänster (den gamla biografen).

Underbart! Det är så det ska gå till, det är så det ska se ut! Rätt dörrar och fönster till varje hus – då blir det vackert! Det kommer bli ännu mer angenämt att gå till Antons framöver, när man blir välkomnad av en tjusig nymålad (hoppas jag) entrédörr i trä, i samklang med fastighetens arkitektur.


Om man som ägare till en äldre fastighet vill byta ut sin ursprungliga träport till något man tror är mer underhållsfritt (vilket det inte behöver vara) hoppas jag att man hellre satsar på en dörr i en metall som får vacker patina, som Handelsbankens entrédörr t.ex., vilken ser ut att vara i koppar, men rätta mig gärna om jag har fel, den blir i alla fall inte sämre med åren…

 

…  till skillnad från det som verkar vanligast, det vill säga en brun, anonym aluminiumdörr med handtag i plast, som dörren till Hoglands. Fy skäms, säger jag bara! Jag förstår inte hur man kan skada sitt hus på det sättet?! Gör om, gör i trä!

 

Har man funderingar på hur den ursprungliga porten och fönstren till en fastighet kan ha sett ut kan jag rekommendera Boverkets skrift Byggnaders särdrag : stilhistorisk handbok 1880-1960. Den finns tyvärr inte att köpa längre, men att låna på bibliotek.

Det här inlägget postades i Arkitektur, Detalj, Fasad, Litteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

