En rättså klok man

Förra året lärde jag känna ett par studenter vid programmet Fysisk Planering vid Blekinge Tekniska Högskola. De pratade särskilt ofta, med respekt, om en av sina professorer, arkitekten Thomas Hellquist. Jag har genom mina vänners berättelser samt hans egna uttalanden i form av artiklar och intervjuer förstått att professor Hellquist nog är en arkitekturkritiker helt i min smak.

Nedan följer ett axplock av hans artiklar och liknande, med tankeväckande läsning och lyssning.

Sydsvenskan – Rädda Juvelerna

Tidskriften Träinformation – Vaddå ”arkitektonisk form”?

Tidskriften Arkitektur – Fem röster om arkitekturen i Sverige

Youtube – Hellquist om den blandade staden

Emils Tankar – Ingenjörstänkandet formade 1900-talets städer. Var står vi nu?

Tidningen Arkitekten – Jag saknar en mångfald i arkitekturen

Tidskriften Arkitektur – Hellquist om BTHs nya byggnader: Tillägg med motsägelsefulla uttryck (en befogad kritik, min anm.)

Nordic Urban Forum 2011 – Stadsutveckling med ett bra stadsliv – vad krävs?

Det här inlägget postades i Allt möjligt, Arkitektur, Fundering, Plan, Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

