Nja och ja

Elektronikkedjan Kjell & Company har flyttat in i senast klädbutiken Vivaldis gamla lokaler, nämligen i det lilla trähuset längs västra Ronnebygatan, i folkmun kallat ”Mysingen”. Detta har blivit både ett lyft och ett mindre nederlag för byggnaden.

Nederlaget består i butikskedjans stora skylt över entrén. Ja, deras skylt ser ut så och naturligtvis vill de synas så bra som möjligt men det ser inte så snyggt ut. Naturligtvis ska inte butiksskyltar behöva anpassas till byggnadens arkitektur in absurdum, men visst skulle en skylt kunna variera i utseende från stad till stad och ändå bli igenkänd som varumärke? I det här fallet tycker jag det hade varit trevligt att måla logotypen, i de färger och typsnitt som är Kjell & Companys, direkt på fasaden och sedan riktat strålkastare mot texten. Något mer värdigt ett utsökt litet hus som Mysingen.

 

Det positiva som hänt är att fönsterraden som vätter mot Stora Möllebacksgränd är upplyst under dygnets mörka timmar. För butikens hyllor och annat har man varit tvungen att täcka för dessa fönster, men låtit bli att göra dem till döda gluggar och istället satt en vit skiva mot glaset samt belysning i över- och nederkant. Det ser fantastiskt ut! Med så enkla knep lyckas man ge en byggnad ett lyft, göra en gränd mer välkomnande och förbättra stadsmiljön ett snäpp! Något liknande borde fler byggnader förses med, t.ex. Lidl-butiken – ”falska” fönster är bättre än inga.

Annonser
Det här inlägget postades i Arkitektur, Detalj, Fasad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s