Ok…

Jag läser på Karlskrona kommuns hemsida att stadens ”stadsmiljö har fått arkitekturpris”, utdelat av Sveriges Arkitekter Blekinge-Kalmar. En rätt underlig formulering – det låter som om hela staden var toppen! Men så är det ju inte. Kommunen får pris för ”sitt ambitiösa arbete tillsammans med näringslivet” att försöka förbättra stadsmiljön och då handlar det om de senaste, till viss del omdiskuterade, förändringarna.

* förnyat trädbestånd i Hoglands Park – Jag förstår ännu inte helt poängen med detta. Vari ligger förbättringen? Mer ljusinsläpp? – men strunta i träden helt och hållet vetja, så blir det ljust.

* en modern busstation har byggts vid Parkgatan – Var det verkligen nödvändigt? Var det akut? Varför inte vänta tills det här med Pottholmen är bestämt? Måste stora bussar köra in i centrum överhuvudtaget? Duger inte Kungsplan – tills ett eventuellt bibliotek ska byggas – och därifrån kan, mindre miljöovänliga, småbussar köra runt Trossö och Saltö för dem som behöver åka en bit till?  Fråga de boende vid Parkgatan om det var en bra idé med en modern busstation.

* hörnet Borgmästaregatan/Ronnebygatan har blivit ett litet torg – Visserligen en rätt trevlig utformning, men varför inte göra en modern version av den fontän som stod där förr i världen – den har ju varit saknad? Ett träd är dock trevligt, men tycker det kunde räckt med det – vad gör den där lilla stenssaken vid sidan om trädet? Slöseri med pengar. Jag har också hört att bussarna kör in i det upphöjda torget.

* platsen utanför det nya hotellet (borde stå Scandic Hotell – folk pratar om hotellet som om det bara fanns ett hotell i staden, min anm.) vid Fisktorget har fått ett trädäck med en vacker skulptur av Pål Svensson – Mig veterligen är trädäcket rätt meningslöst, det går nämligen bara att sitta på en del av det, där träet är slipat, vilket är en mindre upphöjd del mitt på däcket samt bänkar söder om skulpturen, alltså bakom skulpturen. Eftersom bänkarna är bakom skulpturen står skulpturen i vägen för utsikten, vilket den också gör när man kommer upp för trappan från Fisktorget. Varför man har en skulptur med en bild av en solnedgång, framför den riktiga solnedgången, övergår min konstvetenskapliga förståelse.

Det här inlägget postades i Arkitektur, Detalj, Gata, Händelse, Politik, Projekt, Utmärkelse. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ok…

  1. Hej! I detta håller jag bara delvis med. Jag uppfattar det som om staden velat satsa på stadsmiljön, inte bara på vård, skola, omsorg. Det tycker jag är rätt och något att uppmuntra. Det är möjligt att de gjorda åtgärderna kunnat bli bättre, det vet jag inte, men alternativet är nog snarare att det inte blivit något alls. Alla åtgärder som sätter fokus på det offentliga rummet är värda uppskattning.

  2. Det är klart det är trevligt att staden satsar på stadsmiljön – men om det är på bekostnad på vård, skola, omsorg så kan det lika gärna vara! Dessutom får alla satsningar finna sig i en viss kritik – jag tycker det är detaljer i ovan nämnda förändringar som kunde gjorts annorlunda eller inte alls – vilket kan vara värt att tänka på till nästa gång. Jag resonerar sällan som så att en förändring är bättre än ingen alls – särskilt när vissa förändring inte ens är befogade – då kan man ursäkta nästan vad som helst.

Kommentera

