Ha tålamod!

I kväll tog jag en promenad längs stadens centrala gator. Det är två dagar innan 1 advent och till min förskräckelse var julbelysningen redan tänd! Jag trodde i min enfald att dessa inte slogs på förrän på söndag. Att många butiker har julskyltat i över en vecka har vi ju tyvärr fått vänja oss vid men jag trodde att jag fortfarande kunde lita på julbelysningen?!

Vore det inte trevligt om näringsidkare/Centrumföreningen och kommun åter gjorde 1 advent till en särskild händelse, till en riktig skyltsöndag?! Då kunde vacker och fantasieggande julskyltning gömmas bakom brunt omslagspapper och blottas först på 1 advents morgon, barnen skulle äntligen få trycka sina snoriga näsor mot leksaksbutikens fönster – om de nu inte legat i tråkiga gallerior förstås – julbelysningen skulle tändas först då, julmarknad kunde pågå längs gator och på torg, musikanter spela i gathörn och människor spatsera glada och förväntansfulla eftersom väntan på julen börjat just den dagen, varken förr eller senare!

Vem skulle förlora på att hia sig ett par dagar till? Ingen! Staden skulle däremot vinna på att en tilldragelse skapas, en händelse som låter medborgarna samlas, ett startskott på något som kan förändras och överraska fram till julafton. Lika många klappar skulle säljas.

Jag har hört rykten om att Karlshamn från och med i år utmanar sitt tålamod…

Det här inlägget postades i Fundering, Händelse. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Ha tålamod!

  1. Håller med dig! Det är för trist med tjuvstart, man blir trött på det. I Trelleborg utser man varje år en lykttändare, en person som gjort något speciellt för staden under året. Under ledning av stadens musikkår får lykttändaren sen tända upp hela staden när det mörknar på första adventsöndagen. Samtidigt är det julmarknad på torget. Trevlig tradition.
    En stad mår bra av celebrerande av olika händelser under året, det skapar hemkänsla och stolthet.

  2. Lisbeth Rosén skriver:

    Bra, jag håller med dig. Minns fortfarande mina egna upplevelser när Domus hade en levande gris i fojaen, som gick där i halmen och var så otroligt söt, jag som var stadsbarn hade inte sätt en levande sådan förut.

  3. Anders skriver:

    Exakt. Exakt just så! 🙂

Kommentera

