Arkitektens öga

I somras fann jag av en slump romanen Arkitektens öga av Madeleine Brandin, själv arkitekt. Här beskriver en kvinna utifrån sitt hjärta och magkänsla arkitektur, stadsmiljöer och landsbygd, på vägen mellan sitt och sin älskades hem och under de resor hon gör i världen. Hon betonar vad som är vackert och vad som kanske inte är det, vad som kan få förändras och vad som inte borde förändrats, vad som är gott och mindre gott. Här finns historia och politik. Det är intressant, det är behagligt, det är välformulerat och lätt att ta till sig.

Boken rymmer kärleken till en man, till barn men framförallt till hus, dessa hus som får många av oss att känna så mycket. Ett par kapitel handlar om Karlskrona. Det är där käresten bor och det är inte bara han som är skön, utan även delar av vår stad.

Jag rekommenderar denna bok, den beskriver till viss del även det jag vill ha sagt. För Karlskronabor finns den att låna på Blekinge Tekniska Högskolas (BTH) bibliotek, som är tillgängligt för alla, inte bara studenter.

Det här inlägget postades i Arkitektur, Kulturarv, Litteratur. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Arkitektens öga

  1. Hej!
    Så roligt att du hittat min bok Arkitektens öga, och att du tyckte om den!
    Roligt också att du öppnat en blogg i detta angelägna ämne. Jag håller med om det mesta du skriver! Jag skriver också krönikor i Trelleborgs Allehanda och i Arkitekten, tidigare även i Sydsvenskan (de finns att läsa på min hemsida). De handlar mycket ofta om sådana frågor som du tar upp. För precis som du skriver är det frågor som berör människor väldigt starkt. Jag har arbetat många år som stadsarkitekt och fann att jag var 1/3 arkitekt, 1/3 jurist och 1/3 psykolog!
    Jag kommer gärna att fortsätta följa din blogg och ska rekommendera fler att besöka den.

    Hälsningar
    Madeleine

Kommentera

