Bytt, bytt kommer igen?

Jag blev uppmärksammad på en händelse i Ronneby kommun, i Blekinge Läns Tidning den 22 oktober 2010 – ”Fastighetsägare hotas med ett vite på 150 000 kronor”. Fastighetsägaren, Narresh Duggal, har trots påstötningar, råd och anvisningar från byggnadsnämnden och stadsarkitekten i Ronneby, till ett flerfamiljshus i stadsdelen Blekan bytt ut originalfönster i trä mot plastramade moderna fönster. Även originalplåttaket har bytts ut mot korrugerad plåt. Duggal påstår att han haft svårt att skaffa sig information om vad som gäller, men det framgår av tjänsteanteckningar att detta inte stämmer. Om inte husets fönster är återställda till att motsvara originalfönster i augusti nästa år utställs vitet. Heja Ronneby kommun säger jag!

Nu vet jag inte exakt hur detta hus ser ut men Blekan är ett speciellt område med äldre bebyggelse och jag tycker att det alltid, vilken epok ett hus än är byggt under, är fel att frångå originalarkitekturen. Om man ska renovera kan man lika gärna göra det med stil – ett hus förtjänar det, ett område förtjänar det, de som bor i det förtjänar det och de som passerar förtjänar det.

Tyvärr sker det här hela tiden, att hus renoveras utan känsla, och jag kommer visa otaliga exempel på detta från Karlskronas bebyggelse här i bloggen. Ett sådant exempel upptäckte jag nyligen. Ett av husen längs Borgmästarekajen har fått fönster med plastram istället för trä, som dessutom är tonade, vilket gör att den ”spröjs” som sitter på insidan av glaset får en gråaktig ton och ger inte ens ett lyckat falskt intryck. Nej, det är inte mitt hus, men jag har en åsikt om det i alla fall. Huset ligger på en gata som kantas av andra äldre hus, ett vackert stråk, en turistpromenad, det är en del av en vy. Varför förstör man ett sådant intryck när det inte är nödvändigt?

 

Som tur är finns det vettiga fastighetsägare också. De är i minoritet, men de finns.

Det här inlägget postades i Fasad, Kulturarv, Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

